Sabtu, 5 Julai 2008

Gelanggang Tuk Wali- Intro


Teater 'Gelanggang Tuk Wali' karya Ismail Kasan.

Projek terbaru aku yg bakal dipentaskan pada pertengahan bulan 11 ni... Julung2 kalinya aku nak berlapang dada juga masa utk buat pementasan macam ni(selalunya utk masuk festival saja yg aku mengarah).Walau ada lebih kurang 4 bulan lagi, tapi aku dan Team Produksi dah mula dok praktis(slow and steady). Terus terang memang tercabar jugak la!

PERTAMA semua barisan pelakun bukan dari AHLI2(Resdong's) yg biasa aku bekerja sebelum ni.. Depa2 ni aku jemput atas nama 'Perjuangan Seni' dan atas nama 'Ilmu'. Paling ketara yg dapat aku kesan semua tak kedekut dan terbuka, baik yg lama mahupun yg baru. Manakala Ahli2 Resdong's semuanya terlibat dibelakang tabir, saja nak tambah ilmu dalam aspek2 teknikal lagi.

KEDUA bab silat.. aku(pesilat cap ayam) terpaksa adakan kelas tambahan(asas silat) utk memantapkan lagi penghayatan karektor pelakun2 dan keyakinan penonton kelak ketika pementasan, lebih2 lagi pendukung watak utama, watak Tuk Wali sendiri.

HAL2 LAIN setakat ni tak dak apa kot! Nanti aku story lagi perkembangan2 terkini. Sekarang ni aku tinggalkan anda semua dengan serba-sedikit Sinopsis cerita ni...


Wak Raja Waliudin Bin Raja Agus Salam(Tuk Wali) ialah puing2 peninggalan zaman lampau dunia persilatan.

Tuk Wali meneruskan kecintaannya terhadap silat berbekal semangat zaman lampau dan sisa kekuatan yang masih menempeli jasad dan jiwanya.

Perubahan nilai dalam kehidupan moden ini membunuh sedikit demi sedikit semangat dan menghakis kekuatan yang menempel itu.

Tuk Wali dihampakan oleh situasi dan suasana sekitar yang tiba2 menjadi ganas.

Perjuangan Tuk Wali dalam gelanggang luas sudah lama selesai.

Kini, dia sebenarnya sedang berjuang dengan ganas dalam gelanggang sempit dirinya sendiri.

Perjuangan itu terlalu sengit dan kejam.

Tuk Wali tumpas ditengah pertarungan.

Dia gagal untuk melawan perasaan dalam dirinya yang selama ini mampu dikuasai dengan baik.

Tuk Wali ditumpaskan oleh kekuatan dalam dirinya sendiri.

Apakah Silat Melayu akan senasib dengan Tuk Wali?

Apakah orang Melayu masih tebal dengan prasangka buruk sesama sendiri?

Apakah rasa dendam masih merajai hati kita dan generasi seterusnya?

Apakah nilai murni ini berubah apabila berada ditempat yang berbeza?
Apakah semua merasai dalam naluri itu akan terus menghantui hingga kita lupa dan alpa kepada musuh kita yang sebenarnya?
Siapakah dia musuh sebenar dalam Gelanggang Tuk Wali?

23 ulasan:

Pegawai Khalwat berkata...

lagi tak jadi produksi ni lagi tu aku tak offer hang berlakon dengan aku.

Aku tau hang boleh buat Tegezoot. Tapi cara nak motivasi hang kena berbeza sikit.

Sebab hang bukan calang-calang manusia.

Aku sentiasa ada kat belakang hang.
Jangan risau, aku bukan jenis tikam belakang. Tapi aku jenis tendang belakang (nak bagi jalan).

tegezoot berkata...

Adoih! pelan2 sikit, sakit!

Bunga Rampai berkata...

Salam,

Tahniah! Untuk mementaskan karya Ismail Kasan memerlukan manusia yang luar biasa. Moga berjaya.

Sinopsisnya menarik. Pementasan kat mana? Kat utara ka?

tegezoot berkata...

bunga rampai- ya! kat utara, penang. Turun la kalau berkesempatan.

Tanpa Nama berkata...

Puteri doakan moga sgala nya berjalan dengan lancar...

Buat yg terbaik yerk??!!

Salam
(",)

Butaseni@Wan Raja berkata...

apa pun aku tegezut sebab hang buat entry panjang

artsoul berkata...

best of luck...

ermmm...sakit kan kena tendang..

Mak Su berkata...

awat awak tak pegang watak tok wali tu sendiri? saya nak tengoklah... camana?

tegezoot berkata...

puteri cahaya- InsyaAllah! trima kasih...

butaseni- Hahaahaahha!! bukan kata ang, aku pun!! hahahahahhaaa!

artsoul- goodluck saja ka? nasi2 takdak ka?

mak su- pada mulanya memang saya yg nak pegang, tapi nak pulak tumpu spenuhnya pada pengarahan. lagipun pelakun yg pegang watak tuk wali sekarang ni bukan calang2 org, org lama jugak dalam teater belah utara nih!

Tanpa Nama berkata...

hmm.. macam kata en pegawai
"Sebab hang bukan calang-calang manusia"

mmg pun.. sebab dia naga..

Butaseni@Wan Raja berkata...

rena...........
hahahahahaha

Butaseni@Wan Raja berkata...

rena...........
hahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Hidup kene brani ambil risiko la kan...you can do it!!

Mak Su berkata...

oh... tapi sayang ler, rasanya tak berkesempatan, nanti taruhlah videoclip ek

PuTeRi CaHaYa berkata...

http://astanarelaku.blogspot.com/


Add baru Blog Puteri...
Sory ler..
Blog tu ader masalah aper tah!!!
Segala Kesulitan Amat Dikesali... Hehehe, ader2 jer lerh!!!

Salam
(",)

AL-BIMA SAKTI berkata...

aku nak tumpang tulis skrip teater, boleh?

tahniah & selamat berjaya utk hang...!

jinggo berkata...

Usaha tangga kejayaan....
kerja tanda kebolehan....
kejayaan tanda kemampuan....

hahaha.....
pegawai khalwat tendang dai belakang....
aku kalau guna gegaji mesin terus...
potong dari belakang.....
hahahaha....
betapa busuknya hati aku.....
hahahahaha....
hihihihi.......

tegezoot berkata...

rena- aku orang la! jgn dok bida'ah!

butaseni-hiii comel!

butterandbanana- macam iklan NIKE la!

maksu- video klip? hmm.. hehe.. isk.. hehe..hmm..

puteri cahaya- macam katak! melompat2.. jgn mare...

al-bima sakti- boleh, apa salahnya... tulis saja, kami akan try tengok tahap kemampuan kami dulu.. kalau ok apa salahnya kami pentaskan..

jinggo- macam abg tak payah gergaji adik kot blakang, abg cakap saja mesti adik bagi laluan punya! Abg cakap saja adik ok punya!

jinggo berkata...

alah kalau bagi laluan senang macam tu tak best la.....

tak nampak la betapa busuknya hati aku ni......

hahahhahaha............
ha ok aku ada satu idea.....
kalau gegaji mesin tu ganas sangat aku guna parang ka.....
aku tetak dari belakang....
alahhhh....
kira boleh la tu....
paling kurang pon bagi la aku duku sikit pon jadi la.....

Tanpa Nama berkata...

Hi..
Do tell us the date of the show ya..

"SURE"! We will be there..

Love,Laugh,LiveLife&Play,
HOTS

Tanpa Nama berkata...

Dear “Belalang Kenit” Penang T.E.A.M members,

Congratulations! You did it!
Congrats to your children theatre play held on the
1st, 2nd, 3rd & 4th of August at P.Ramlee Auditorium, Penang, Malaysia.

May you always have…

May you always have an angel by your side, watching out for you in all the things you do, reminding you to keep believing in brighter days, finding your wishes to come true, giving you hope that is as certain as the sun, giving you the strength of serenity as your guide. May you always have love and comfort and courage, and.. may you always have an angel by your side….

Congratulations to All “Belalang Kenit” Penang team members..

Love, Laugh, LiveLife & Play,
H.O.T.S

artisticklytouch berkata...

best nih naskah ni tapi kalau lakonan fail dia jadi bosan

tegezoot berkata...

jinggo- boleh abg...

h.o.t.s.- wokay! and thanks for the support! Jambore!!!

artisticklytouch- Ya betul!!! InsyaAllah aku cuba fokus lebih kat lakunan, takat mampu saja la..

Utk ang punya info, Abg Hamid jd Tok Wali.